maanantai 22. helmikuuta 2016

Toivepostaus: minun työ

Monesti on kyselty mun työstä ja toivottu myös postausta työstäni, millaista se on ja miten olen tälle alalle lähtenyt. Nyt päätin toteuttaa tämän postauksen.
Olen siis lastenohjaaja ammatiltani ja olen työskennellyt seurakunnassa 5 ja puolivuotta. Sitä ennen olin päiväkodissa, mutta ehdottomasti työ seurakunnassa on enemmän minun juttuni. Tässä työssä olen saanut käyttää paljon enemmän luovuutta. Työtehtäviin kuuluu monenlaisia asioita. Pääasiassa pidämme kerhoja. Meillä on kerhoja 3-4 vuotiaille ja 5-6 vuotiaille erikseen, jotka kokoontuu useammin. On myös painotteisia kerhoja, kuten muskari, luonto-ja liikunta ja kädentaitopainotteinen.Näiden lisäksi on tavallisia ja painotteisia perhekerhoja. Työskentelemme työpareittan ja joka vuosi saattaa vaihtua työpari ja myöskin kerhot joita pidetään.

Mutta sitten siihen mitä minun työtehtäviin tällähetkellä kuuluu..Minä pidän  kerhoa 5-6 vuotiaille, luonto-ja liikuntapäiväkerhoa, musiikkipainoitteista päiväkerhoa ja musiikkipainotteista perhekerhoa, perhepäivähoitajien perhekerhoa ja lapsiparkkia. Eli aika monipuolista työtä mahtuu yhteen viikkoon. Näiden kerhojen lisäksi meidän työhön kuuluu erilaisia tapahtumia. Pian on tulossa esim. kevätrieha, jossa meillä on monipuolista touhua. Itse teen siellä kasvomaalauksia. Meillä on myös kirkossa perhemessuja ja siellä työtehtäviä on monenlaisia. Laulaa siellä lasten kanssa, kantaa kolehtia, jakaa ehtoollista jne. Itse olen myös välillä ollut esilaulajana perhemessuissa tai muissa meidän tapahtumissa. Meillä on myös välillä näytelmiä joissa näytellään tai lauletaan, pääsiäisvaelluksia jne. Osa meidän lastenohjaajista myös mentoroi päiväkoteja, eli auttaa ja tukee uskontokasvatuksessa. Osa työntekijöistä myös tekee perhetyötä enemmän kun muut. Kesäisin me pidämme kesäkerhoja koululaisille ja se on taas ihan erilaista työtä mitä muuten teemme. Tuntuu, etten saa tähän millään kaikkea kerrottua sillä tässä työssä saa heittäytyä moneen, joka mielestäni on vain positiivista.

Kerhot meillä sisältää monenlaista tekemistä, kuten ulkoilua, liikuntaa, hartaushetki, satuja, yhteisleikkejä, vapaata leikkiä, musiikkia jne..  ja välillä on sitten jotain ihan extraa. Joskus kehitellään joku teema kerhoon, pidetään vaikka juhlat ja pukeudutaan kerhoon prinsessoiksi ja prinsseiksi, niinku tehtiin viimesyksynä.. tai tehdään lapsille teatteriesitys tai lähdetään retkelle. Jokainen työpari varmasti tekee kerhoista oman näkösensä. Tykkään kyllä siitä, että tässä työssä saa laittaa itsensä likoon ja käyttää omia lahjojaan. Kaikkein tärkeintä on ne kohtaamiset lasten ja perheiden kanssa. Tunnen todella syvää iloa ja kiitollisuutta siitä, että saan tehdä just tätä työtä ja just tuossa työpaikassa. Olen omalla paikallani enkä tällähetkellä osaa kuvitella itseäni mihinkään muualle. Ja kun multa joskus täällä joku kysy, että miten olen tälle alalle lähtenyt, niin mun kaikissa lapsuuden ystäväkirjoissakin lukee unelma-ammatin kohdalla: lastenhoitaja. Se kun sitten päätin lähteä opiskelemaan tätä alaa, niin aika pian tajusin tehneeni oikean valinnan, hetkeäkään en ole katunut ammatinvalintaani. 10914278_2370404786348092_1557102802_n 11084683_871360652922797_516717273_n 11203457_1614507735451934_1371374329_n 11248384_865389526875919_1250655713_n 11251784_1528208687478798_1774376355_n 11252522_827882020619353_99883781_n 11374461_1638359093089444_1359357854_n 11375810_1438782889759809_1577008715_n 12093685_881126458636211_99669530_n 12345966_1696972810526816_1798992427_n
En tiedä mitä kaikkea oleellista unohdin kirjoittaa, mutta saa kysyä jos haluaa tietää työstäni jotain enemmän tai joku jäi mietityttämään :)

16 kommenttia:

  1. Kuulostaapa sun työ monipuoliselta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo sitä se kyllä on :) kiitos kommentista :)

      Poista
  2. oikeeesti anteeks mut mua vaan nii naurattaa toi sun viimene kuva :D kunnon paimenEnni<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hahah :D eka kertaa ku olin paimen nyt viimejouluna. Yleensä oon enkeli, mutta sitä roolia ei nyt ollut :'D

      Poista
  3. jos ei olisi lastenhoitajan ammattia olemassa niin mitä tekisit töikseen?:-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. sisustussuunnittelijan tai valokuvaajan ammatti kiinnostais myös :)

      Poista
  4. Olen niin kiitollinen srk:n kerhon ohjaajille. Mun esikoinen kövi 3 vuotta kerhossa ja kakkonenkin nyt jo toista talvea. Jokainen ohjaaja on omanlainen ja arvostan ammattia tosi paljon, toivoisin että palkanmaksajakin arvostaisi yhtä paljon!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi mukava kuulla, että sun lapset käynyt/käy päiväkerhossa ja siitä on ollut iloa lapsille ja sulle. :) ja joo toivoisin myös, että palkanmaksajat arvostais enemmän ;) kiitos kommentista :))

      Poista
  5. Ei "eriNlainen" vaan erilainen. ;) Työ kuulostaa kivalta. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ohoh.. täytyypä korjata :D kiitos :)

      Poista
  6. Mitä eroa on lasten ohjaajalla ja lastenhoitajalla

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun ammatin virallinen nimi on lastenohjaaja ja myös seurakunnassa työskennellessä työnimike on lastenohjaaja. Jos menisin töihin päiväkotiin, niin sillon mun työnimike ois lastenhoitaja. Tällä koulutuksella voin olla siis molempia, mutta jos tuosta koulutuksesta haluais jättää pois ne seurakunnalliset osuudet, niin sitten ei vois myöskään työskennellä seurakunnassa. tai esim. lähihoitajat työskentelevät päiväkodissa lastenhoitajana, mutta lastenohjaajan pätevyyttä seurakuntaan heillä ei ole. Oliko sekavasti selitetty :)

      Poista
    2. ei ollut lainkaan . kiitos

      Poista
  7. Oispa täälläki noin monipuolinen päiväkerhosysteemi, osais vanhemmat ja kirkollisverojen maksajat arvostaa enemmän! ☺

    VastaaPoista
  8. Hei

    Saako kysyä, että missä oot käynyt sun koulun? Nimittäin ite opiskelen Oulussa tällä hetkellä juurikin lastenohjaajaksi :) Vähän jännittää tulevaisuuden työkuviot, kun kuulostaa joka puolelta siltä, että meitä lastenohjaajia ei niin mielellään palkata kuin lähihoitajia. Seurakuntahan on kyllä sitte asia erikseen..

    VastaaPoista
  9. Saa kysyä:) kalajoella opiskelin :)älä huoli siitä etukäteen, kokoajan enemmän päiväkodeissa ollaan tietosempia meidän koulutuksesta.. eiköhän töitä siis löydy päiväkodista :)

    VastaaPoista