keskiviikko 31. joulukuuta 2014

Millainen oli vuoteni 2014.

Enää tämä päivä jäljellä tätä vuotta. Kun ajattelen kulunutta vuotta, kyyneleet nousevat silmiini. Välillä onnesta, välillä surusta. On ollut todella kummallinen vuosi. Kuinka paljon voi mahtua asioita yhteen vuoteen? Vuosi ei alkanut kovinkaan iloisesti, sillä rakas ystäväni Anna-Liisa kuoli aivosyöpään. Niin yhtäkkiä nuori ja onnellinen ihminen oli poissa. Siitä huolimatta, että tiesin sen päivän tulevan, se suru lamaannutti. Ikävä on valtavan suuri vieläkin, mutta sen kanssa on oppinut elämään. Kevät oli monintavoin stressaavaa aikaa, arki oli hankalaa. Piristäviä asioita olivat mm. Lontoon reissu ystävien kanssa ja Espanjan reissu perheen kanssa. Toukokuussa mää sain kunnolla tarpeekseni ylipainosta ja pyysin isoveljeltäni apua. Hän muutti ruokavalioni ja niin elämänmuutos sai alkaa. Ensimmäistä kertaa minulla oli olo, että pystyn muutokseen henkisesti, sain kaivettua jostain itsekuria ja tahtoa muutokseen. En hyväksynyt sitä miten olin laiminlyönyt itseäni vuosia, vaikka ymmärränkin miksen ole aiemmin siihen pystynyt. Paino on tippunut n. 20 kg ja myös henkistä taakkaa on tippunut sen myötä. Kesällä kuitenkin alkoi rieputus, kun isäpuoleni sai aivoinfraktin, Ukkini kuoli ja siskoni sairastui puutiaisaivokuumeeseen. Sairaalan seinät tulivat tutuiksi, varsinkin pelko menettämisestä. En varmasti osaisi ikinä kertoa teille mitä se pelko oli. Kaikki muu ympärillä tuntui turhalta. Se tunne, kun suukottelen pikkusiskon poskea, enkä tiedä puhuuko hän enää koskaan minulle, selviääkö hän edes hengissä. Siinä vaiheessa, kun Risto ja Fanni alkoivat toipumaan, elämä alkoi taas voittamaan. Loppukesästä osasin myös nauttia kesästä ja lomasta täysillä. Syksy on myös ollut onnellinen. Töissä on ollut äärettömän hyvä olla ja olen ollut siitäkin niin kiitollinen. Marraskuussa myös ostin ensimmäisen oman kodin ja se on epätodellinen ja onnellinen asia. Täytin myös 25-vuotta, jota olen kauhulla odottanut monta vuotta. Nyt ikäkriisi kuitenkin on helpottanut ja olen tajunnut, että elän just sellaista elämää jota haluankin.
Yhteenvetona tästä vuodesta voisin sanoa, että tämä on pitänyt sisällään ihan liikaa kuolemaa, sairauksia ja menettämistä. Itsessäni on  kuitenkin tapahtunut isoja muutoksia ja voin henkisesti ja fyysisesti paljon paremmin, kun vuosiin. Painonpudotus on vaikuttanut paljon elämäniloon ja siihen tunteeseen, että pystyn itse hallitsemaan omaa elämääni. Tiedän, että pääsen vielä tavoitteeseeni ja elämässäni tapahtuu muutenkin ne asiat, joiden kuuluu tapahtua. Olen älyttömän onnellinen, että voin jättää hyvästit kuluneelle vuodelle ja aloittaa vuoden 2015 hyvillä mielin.

Kiitos mun perheelle ja ystäville, kun olette kulkeneet tämänkin vuoden kanssani. Olkaa minun kanssani yhtä paljon tulevana vuonnakin. Olen myös niin iloinen  uusista ihmisistä, joita olen saanut elämääni. Minulla on tunne, että ensivuodesta tulee hyvä. Tänään saan juhlistaa uudenvuoden vaihtumista ystävien kanssa täällä minun luonani, en malta odottaa iltaa!


Nyt toivotan oikein ihanaa uuttavuotta kaikille! <3 juhlikaa maltillisesti!

8 kommenttia:

  1. Eikö vain ... tätä vuotta riitti ihan kylliksi. Paljon on aihetta kiitollisuuteen ja siitä iloitsemme yhdessä. Miten ihanaa, että sairastuneet toipuivat ja elämä on entisellään. Kuoleman edessä ei voi kuin nöyrtyä. Opimme paljon toisistamme <3 oikein hyvää vuotta 2015 kaikille. Mekin vietämme vuoden vaihteen ystäviemme parissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. <3 <3 onneksi nuo surut todella opettavat, ainakin olemaan kiitollinen siitä miten asiat lopulta järjestyivät.

      Poista
  2. Voiii rakas <333!! Kuljen sun elämässä mukana aina <3 olet arvokas ja olen onnellinen sinusta <3 huippua uudenvuoden vaihdetta mun parhaalle typykälle!! Ps. Onko tapahtunut lisää mitä mun pitäs tietää?;)))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos rakas Emppu. <3 ihana kuulla, että aiot pysyä matkassa aina. <3 Minäkin olen onnellinen sinusta <3

      Poista
  3. Paljon on tapahtunut sinun vuoden aikana, surua että myös onnenhetkiä. Pysy vahvana Enni ja minä uskon siihen että kaikilla on kuitenkin joku tarkoitus elämässä. Pysytään positiivisena ja edetään päivä kerralla. :) Paljon hyvää mieltä sinulle ja Onnellista uutta vuotta! <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäki uskon siihen, että kaikella on aina jokin tarkoitus. Täytyy yrittää pysyä positiivisena. Kiitos tosi paljon ihanasta kommentista Jenna <3 ja samoin sinulle onnellista uutta vuotta!

      Poista
  4. Kyllä sulla on ollut Enni rankka vuosi... Kuulostaa kyllä ihan liikaa yhdelle vuodelle. Mutta onneksi olet tehnyt kuitenkin omassa elämässä ison muutoksen, varppina se auttaa jaksamaan ja nostattaa fiiliksiä! Sulla on kyllä niin paljon myös aihetta iloon ja ylpeyteen. <3 Oon niin ilonen, että oon saanu tututusta noin ihanaan ja lämpimään ihmiseen ku sinä Enni! <3 :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nyt jälkeenpäin ajateltuna itsekkin todella tajusi kuinka rankka vuosi on ollut. Nyt ei muutakun toivoa, että tästä vuodesta tulis parempi :) ja kyllä nää hyvät muutokset auttaa jaksamaan. :) Kiitos Elisa niin paljon tästä kommentista! Minä olen myös äärettömän onnellinen, että olen saanut tutustua sinuun. Toivottavasti näemme pian <3

      Poista