lauantai 8. marraskuuta 2014

Halloween-bileet ja myös pohdintaa kyseisestä juhlasta

Viikko sitten vietettiin Halloweenia. Kyseinen juhla ei ole koskaan ollut minulle juhla, ehkä pikemminkin vastenmielinen tapahtuma. Tänävuonna sain kuitenkin kutsun halloween-bileisiin ja pohdiskelin suhtautumistani tähän kyseiseen tapahtumaan uudestaan. Mietin mikä siinä on ennen ärsyttänyt ja päätinkin avata teille vähän mielipiteitäni kyseisestä juhlasta. Minua on ärsyttänyt se, että jotku ihmiset sekoittavat pyhäinpäivän ja halloweenin keskenään, kyseessä on kuitenkin kaksi eri juhlaa ja vielä eri päivinä. Halloweenin virallinen päivä on lokakuun viimeinen ja pyhäinpäivän marraskuun eka. Pyhäinpäivä on mulle tärkeä päivä, jollon menen hautausmaalle viemään kynttilöitä rakkaille. Tänävuonna vein kynttilän töissä  lasten kanssa muualle haudattujen muistopaikalle ja pyhäinpäivänä hautausmaalla käynnin jätin väliin, mutta menin kirkkoon pyhäinpäivään messuun, jossa hiljennyin muistelemaan rakkaitani, joita on jo ihan liikaa rajan toisella puolella. Pyhäinpäivä on koskettava ja minulle tosi pyhä päivä enkä ymmärrä miten jotku luulevat halloweenin ja pyhäinpäivän liittyvän toisiinsa. Ja nyt sitten siihen halloweeniin. Olen ehkä ennen liikaa hengellistänyt asioita ja tänävuonna tuli oivallus, että se on hauska teemajuhla muiden joukossa. Minusta on ok pukeutua pelottavaksi zombieksi tai joksikin muuksi kauhuelokuvista tutuksi hahmoksi, onhan ne yhtä todellisia kun muumien mörkö. Joku raja mulla silti menee myös tässä pukeutumisessa johon törmäsin baarissa. Eräs mies oli todella pelottavalla tavalla maskeerattu, että hänen näkeminen sai todella kylmät väreet aikaiseksi ja kun hän tuli vielä esittelemään meille jättimäistä risti-korua joka oli siis väärinpäin. Mua teki jotenkin pahaa ja en voisi ikinä pukeutua paholaiseksi enkä antaisi oman lapsenikaan(jos minulla sellainen olisi) laittaa pirun sarvia päähän, se vaan on mun silmissä mautonta ja mun arvojen vastaista.

Mutta nyt niihin juhliin! Ihana Johanna  kutsui minut kotiinsa viettämään halloweeniä ja pienen pohdiskelun jälkeen päätin uskaltaa osallistua, vaikken tuntenutkaan illasta Jossun lisäksi kun Elisan. En samana päivänäkään vielä oikein tiennyt, että miten tulen pukeutumaan. Päätin lopulta laittaa punaisen mekon, joka on ollut aika vähässä käytössä. Katsoin netistä joitakin kuvia ja niistä inspiroituneena aloin maalaamaan naamaani mahdollisimman kammottavan näköiseksi. Kun lähdin kotoa bussipysäkille, mietin, että mitenhän kehtaan hypätä bussiin sen näköisenä. Kun menin sisälle, bussi oli niin täynnä, että jäin seisomaan käytävälle ihan kuskin viereen. Kuulen, että takana kuuluu tirskuntaa ja arvaan, että ne nauraa mulle. Pian joku koputtaa varovasti mua selkään ja kääntyessäni Roosa katsoo minua epäuskoisena ja sitten aletaan nauramaan. Sitten huomaan myös, että Essi oli siinä melkein Roosan takana. Tytöt kertovat, että olivat kuiskutellut siinä mun takana, että "onko se Enni" ja koittaneet kattoa mun laukkua tai kenkiä, jos oisivat tunnistaneet siitä, kun naamasta ei tunnistanut.. Siinäkin vaiheessa, kun Roosa koputti mua olkapäälle, hän ei ollut varma olinko se minä. Täytyy siis sanoa, että mun maski oli aika onnistunut, kun omat kaveritkaan ei tunnistaneet! Oli kyllä tosi ihanaa nähä tyttöjä ja matkustaa se matka heidän kanssa!

Kun pääsin sisälle Jossun luokse, vastassa oli hurjan näköistä porukkaa! Tytöt laitteli vielä tarjoiltavia ja minä vain ihastelin(lue:kauhistelin) kaikkea niitä ruokia ja rekvisiittaa, jota Johanna oli saanut aikaiseksi! Itse vein mukanani pääkallo-karkkeja ja muovisia lepakoita, joita laittelin koristeeksi ympäri asuntoa. Pian sinne tuli myös lisää porukkaa ja täytyy sanoa, että oli huikeaa huomata miten kaikki olivat panostaneet teemaan. Saan vieläkin kylmiä väreitä myös "ruumiista" jonka Johanna oli väkertänyt vessaan, säikähdin sitä joka kerta vessaan mennessäni! :D Tutustuin taas Elisaan ja Johannaan lisää ja siinä samalla ihan uusiin ihmisiin. Menimme illan päätteeksi vielä amarilloon, jossa aika moni tuli sanomaan mulle, että oon pelottava ja joku mies halus ottaa minusta myös kuvan hänen kanssaan. Ajattelin, että eipä mua tästä tunnista, että otappa vaan! Oon superiloinen, että lähdin mukaan nuihin bileisiin, oli nimittäin niin mukava ilta ja olen kiitollinen, että minut pyydettiin sinne. Teemabileitä pitäisi ehdottomasti olla useammin.. mutta nyt niihin kuviin!
IMG_2966 IMG_2969 IMG_2972 IMG_2978 IMG_2982 IMG_2996 IMG_2997 IMG_3000 IMG_3036 IMG_3042 IMG_3048 IMG_3051 IMG_3059 IMG_3065 IMG_3071 IMG_3076 IMG_3078
IMG_3061 15518366119_9dd92d42d8_b IMG_3026 IMG_3018 Kertokaapa mitä mieltä te ootte halloweenistä ja juhlitteko sitä tänävuonna? ja mitä mieltä mun asusta? :)

21 kommenttia:

  1. Hyvä kirjoitus ja mageita kuvia! Mie en ole koskaan ymmärtäny koko halloweenin päälle. En ole tainu ikinä sitä juhliallaan. Jotenkin se ei vaa koskaa kolaha, ei ole ehkä niin meidän suomalaisten juhla se :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä totta, ettei ole oikein suomalaisten juhla! :D yleensä siitä juhlasta tykätään tai sitte ei, ite kuitenkin oon jotain siitä väliltä :D

      Poista
  2. Minä olen liian vanha ja varmaan ihan juntti - mutta ei kolahda - iltalehdet ja uutiset kertovat ihan halloweeniä tarpeeksi - murhia ja turhia kuolemia - leikkiminen sillä tuntuu mauttomalta - osa tytöistä oli hauskoja - kun vain ne leikkiveret yms. jätettäis pois - oltais vain annettu amerikkalaisten pitää tämä ihan itsellään ! kiitos ja anteeksi :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hehe ihana äiti. oot kyllä ihan oikeessa!

      Poista
  3. Mikä kuva ei kuulu joukkoon? No noi söpöt ja kaikkea muuta ku kammottavat koirakaverit tietenki! <3 Huipun näköstä, hui! Niin mahtavasti panostettu :)

    VastaaPoista
  4. Pakko kommentoida tähän kyl vähä muutakin halloweenin historiasta ettei siitä puhuta pelkästään päivänä jolloin vainajat vierailevat maan päällä tai sotketa sen alkuperäistäpointtia amerikkalaisten kaupalliseen pelleilyyn. "Halloween(eli kekri, eli samhain eli marrasyö) pohjautuu kelttiläisten kulttuurien syksyllä, maanviljelyskauden lopussa vietettyyn vanhan uuden vuoden ja sadonkorjuunjuhlaan." Se on siis vanhan kalenterin mukainen uudenvuoden vietto. Vuoden loppumisjuhla ja samalla uuden alkaminen, kesän loppuminen ja talvikauden alkaminen. Satovuoden viimeisenä ja uuden vuoden ensimmäisenä päivänä kekri korvasi muinoin joulun ja uudenvuoden. Halloweenin aikaan luonnossa alkaa uusi kierto.

    VastaaPoista
  5. Hieno postaus ja ootte kaikki onnistuneet maskeerauksissa. Ihanat noi koirat, nii söpöjä. Ja hienoa, että toit oman mielipiteen pyhäpäivän/halloween merkityksestä mitä ne sulle merkkaa.. :) Oli ihana nähdä eilen! <3

    VastaaPoista
  6. Voihan vitsiläinen sentään miten upeat ja näyttävät meikit/asut teillä! Ihan mahtavat :D Kaikki tuo panostus ja tarjoilut ym niin mieletöntä! :) Mie en oo koskaan ollu halloween kemuissa ja tulikin mieleen näitä kuvia katsoessa, että vois ens vuonna järkätä omat sellaset ihan mielenkiinnosta :P

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä ihan huikeaa miten Jossu oli panostanut tarjoiluun ja koristeluun! ja kaikki muutkin omiin asuihinsa! Kiitos Anna! :)

      Poista
  7. Tosi hyvä teksti! Olen sun kanssa ihan samoilla linjoilla :)

    VastaaPoista
  8. Minä oon kyllä vähän samoilla linjoilla sun kans, en oo oikeastaan ikinä innostunut halloweenista olin sitten lapsi tai nyt aikuisenakaan. Näen itsekin vaan pyhäinpäivän, ja sytytin kotona kynttilän rakkaille ♥

    VastaaPoista
  9. ihan mahtava blogi sulla. parissa päivässä oon lukenut koko blogin ja alan seuraamaan tätä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. apua, koko blogin :D iskee häpeä, kun ajattelen ekoja postauksia. mutta ihan älyttömän hyvältä tuntuu, että jäät seuraamaan <3 tervetuloa!

      Poista
    2. Ei kannata hävetä:) ja pakko oli lukea kaikki postaukset ku on niin kiinnostava blogi:)

      Poista
  10. Piti tulla tänneki kommantoimaan vaikka lauantaina juteltiinki tästä! Tais se juttu vaan jäähä kokonaan sanomatta kun niin perus, että vissiin ajautu se juttu johonki muuhun aiheeseen jotaki kautta haha! Eli siis musta oli tosi mielenkiintosta, että kirjotit tästä rehellisesti. En olis ikinä arvannukkaa, että aattelit noin halloweenista. Niinku sanoinki, oli niin huippua ku heti olit jutuissa mukana ja porisit kaikkien kanssa ym. Ja oikeesti ihanaa kun rohkenit tulla ja jaksoit vielä selvinki päin olla. :) Mulle ikinä oo tullukaan mieleen, että sekottasin pyhäinpäivän ja halloweenin vieton keskenään. Jotenki siis sitä juhli vaan sen takia lauantaina ku sillon porukka pääsee paikalle paremmin ku perjantaina, vaikka se oliski se oikea päivä juhlia! Ite pitää halloweenia vaan hyvänä syynä pukeuta erilailla ja pitää hauskaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Just tuo, että halloweenina saa pukeutua erillailla ja pitää hauskaa on just se juttu miksi se on kivaa.. ja pyhäinpäivä sitten erikseen :) ihana Elisa, kun tulit vielä tänne kommentoimaan erikseen. tuntu hyvältä <3

      Poista