perjantai 9. toukokuuta 2014

Kun nukahtaminen pelottaa..

Tarkoitus oli kertoa vähän sekalaisesti viime viikkojen kuulumisia kera kuvien ja päivä kuvina-postaus olisi myös pian tiedossa.. Päätin kuitenkin nyt tehdä postauksen ensin asiasta, joka mielessä pyörii ihan liikaa. Viikko sitten perjantai-lauantai välisenä yönä koin Unihalvauksen. Minä en tietenkään kyseisellä hetkellä enkä senkään jälkeen heti tiennyt, että kyseessä oli unihalvaus.

Makasin sängyllä selälläni enkä saanut unta, mutta ilmeisesti olin nukahtanut ja yhtäkkiä herännyt niin, että aukaisin silmäni ja tuijotin pahuutta silmiin.. Päälläni makasi mustahiuksinen valkoisiin pukeutunut paholainen, hänen kasvonsa olivat minun kasvoistani alle 10cm läheisyydessä. Hän siis makasin koko pituudellaan minun päällä ja huusi minulle ja välillä naureskeli ivallisesti. Yritin huutaa, mutta suuni ei liikkunut. Yritin liikkua, mutta kehoni ei totellut, en pystynyt liikuttamaan itseäni mihinkään suuntaan, sillä hän oli niin painava päälläni. Luulin kuolevani siihen, mutta jossain vaiheessa kehoni säpsähtää, pystyn taas liikuttamaan itseäni ja nainen on kadonnut. Loppuyö meni pelonsekavin tuntein.. Mietin kelle soittaisin keskellä yötä, mutta päädyin rukoilemaan niin kauan kunnes nukahdin uudestaan. Hereillä oloa kesti kauan, sillä olin todella peloissani. Tiesin, ettei kyseessä ollut uni, mutta paholainen kimpussani oli liian pelottava ajatus ollakseen totta.

Seuraavana iltana päätin, että minähän en tässä huoneessa nuku ja laitoin ystävälleni viestiä, että voinko tulla yöksi ja onneksi sain mennä. Seuraavat yöt meni vähillä yöunilla, nukkumaan meneminen tuntui pelottavalta. En uskaltanut heti sulkea silmiä saatikka avata niitä sen jälkeen kun olin ne sulkenut. Minä harvoin pelkään mitään, voin katsoa kauhuelokuvia ja nukahtaa sen jälkeen levollisesti ja olenkin monta vuotta asunut yksinäni pelkäämättä pimeää tai yhtään mitään.. Nyt tuon yön jälkeen olen todella pelännyt. Olen myös miettinyt, että mistähän oikeasti on kyse.. En halunnut uskoa, että se on mitään todellista.. mutta tiesin, ettei se ollut untakaan. Olenko sekoamassa? Kerroin ystäville asiasta ja sain vastauksen "kuulostaa ihan unihalvaukselta".
Googletin unihalvauksen ja kaikki oireet täsmäsi siihen!

 "Unihalvaus on termi jota käytetään joko normaalista REM-unen aikana tapahtuvasta halvaustilasta tai häiriöstä nukahtamisvaiheessa, jolloin ihminen säilyttää tietoisuutensa kehon halvaantuessa, tai häiriöstä heräämisvaiheessa, jolloin keho jää hetkeksi halvaantuneeseen tilaan herätessä" 

"Unihalvauksena tunnettu häiriö ilmaantuu, kun aivot aktivoituvat normaaliin täysin hereillä olevaan tilaan REM-unesta, mutta kehon halvaustila on edelleen voimassa. Tämä aiheuttaa tilan, jossa henkilö on täysin tietoinen ympäristöstään, muttei pysty liikkumaan. Lisäksi unihalvaukseen yhdistyy usein hallusinaatioita."

"Unihalvaus on hyvin lyhyt, melko harvoin ilmenevä, useimmiten herätessä tapahtuva ilmiö. REM-unen aikana ihmisellä on aivojen säätelemänä lihashalvaus luurankolihaksissaan, jotta emme satuttaisi itseämme unennäön vaiheessa. Joskus käy niin, että aivorungon vireystilaa säätelevät mekanismit eivät toimi vaan tietoisuus herää ennen lihashalvauksen päättymistä. Kyseessä on neurologinen, hyvin pelottava ilmiö, unitutkija, psykologian tohtori Katja Valli kertoo."

"Unihalvaus on kokemuksena pelottava jo pelkästään siksi, ettei sen aikana voi liikkua, vaikka kokee olevansa hereillä. Vielä pelottavamman kokemuksesta tekee se, että näihin unihäiriöihin liittyy hyvin usein karmiva pahansuovan läsnäolon kokemus"

"Unihalvaus kokemuksena päättyy yleensä siihen, että lihakset alkavat toimia muutaman kymmenen sekuntin halvauksen jälkeen, jolloin myös hallusinaatiot häviävät"

Altistavia tekijöitä unihalvaukselle on löydetty:
  • Nukkuminen selällään
  • Epäsäännöllinen unirytmi
  • Univelka
  • Korkea kuume
  • Aikaerorasitus
  • Lisääntynyt stressi
  • Äkillinen elinympäristön tai -tavan muutos
  • Ahdistuneisuus, masentuneisuus
  • Pelko unihalvauksien toistumisesta
  • Todella kova säteilevä kipu päässä
  • Krapula

Apukeinoja
  • Säännöllinen unirytmi
  • Alkoholin, tupakan ja kahvin välttäminen illalla
  • Unilääkkeet -näiden suoma apu on tosin väliaikainen ja lääkkeiden lopetuksen jälkeen unihalvausten määrä voi kasvaa muutaman yön ajaksi
  • Yritys saada jokin ruumiinosa liikkeelle
  • Turvautuminen toiseen ihmiseen, joka saa unihalvauksen loppumaan tarttumalla sen kokijaan halvauksen hetkellä. Merkkinä unihalvauksesta on käytetty esim. muutosta hengityksessä tai pientä äännähdystä
  • Tiedon hankkiminen
  • Vertaistuki


Kun sain tiedon, että kyseessä on unihalvaus, minua helpotti, että en ole kuvitellut sitä ja, että huoneessa ei ole ollut mitään pahuutta vaan kyseessä on ollut hallusinaatio. Nukahtaminen ei silti ole ollut helppoa sen jälkeen ja viimeyönäkin nukuin 2-tuntia. En uskalla nukkua selällään ja pelkään, että se kauhukokemus toistuu. Tuota kokemusta ei voi verrata mihinkään pahaan uneen, sillä sää oot hereillä, mutta menetät liikkumiskyvyn ja näät pahoja asioita.. Ne tuntuu ihan yhtä todellisilta kun kaikki mitä sulle hereillä ollessakin normaalisti tapahtuu. Kun kyse on vielä tuollaisesta yliluonnollisesta, niin voitte varmasti kuvitella sen kuinka pelottavaa se on. Mua helpottaa tosiaan, kun tiedän mistä on kyse. Mutta silti voin sanoa, että kokemus oli tietyllä tavallaan traumaattinen ja toivon todella, että saisin yöuneni pian takaisin ja nukkumaan meneminen ei enää pelottaisi. Mitä useammasta yöstä olen selvinnyt ilman unihalvausta, sitä enemmän helpottaa.. Joten jospa tämä ajan kanssa siis. Huomasin myös unihalvausta tutkiessani, että olen kokenut sellaisen myös vuonna 2010, tosin se ei ollut kokemuksena näin paha, vaikka sekin saa kylmät väreet aikaseksi, kun muistelen sitä yötä. Halusin kirjoittaa tästä aiheesta, sillä tämä on yllättävän yleistä, mutta monikaan ei ole ennen edes kuullut termiä unihalvaus, saatikka tietäis mitä kyseinen tila pitää sisällään. Kirjoitin asiasta myös siksi, että helpottaisin omaa pahaa oloani. Nyt haluan tietää ootteko kuullut tästä aiemmin ja onko muita saman asian kokeneita?

16 kommenttia:

  1. ei ole ollut, mutta olen kuullut vastaavista :/ kuulosti tosi kurjalta.

    VastaaPoista
  2. Olen kuullut useammalta taholta, unihalvaushan tuo tosiaan on. Monella juurikin alkanut stressistä ja tai ahdistuneisuudesta/masennuksesta, noihin edellisiin tietysti tarvitsee jo ammattiapua, mutta toivottavasti sinun tapauksessa ei olisi kyse mistään näin vakavasta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei mulla onneks ole kyse ahdistuneisuudesta/masennuksesta, lähinnä univelasta ja välillä on stressiä.. Ei mitään vakavaa :)

      Poista
  3. mulle tulee noita kerran viikossa! Loppupeleissä ihan siisti kokemus, kun sen hoksaa siinä tilanteessa heti, mistä kysymys :-D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kerran viikossa? herttinen, eihän se ole normaalia!? oot kyllä ainut, joka sanoo, että se on siisti kokemus.. Toivon todella, että jos koen sen uudestaan, niin tajuan mistä on kyse. Mun kokemukset on ollut sairaan pelottavia, joten toivotaan, että se olis mullekkin siistiä :D

      Poista
  4. Hui! Mulla ei oo ollu unihalvausta, mutta valveunia kylläkin useesti, eli näkyjä ilman halvausta. Ne on kans toisinaan pelottavia ja se tunne pahuuden läsnäolosta on kaamea. Joskus oon myös nähnyt Tommi Kaleniuksen mun huoneen lattialla rukoilemassa, eli näkyjä on joka lähtöön, nykyään kun tiedän mitä ne on, niin ei ennää pelota :) Oot rukouksissa, toivottavasti unet sujuu pian taas paremmin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui. Mää en tykkää muutenkaan kauheesti unista.. saatikka tälläisistä kokemuksista :( mut kiitos Anu, jospa se tästä alkais helpottamaan :)

      Poista
  5. Mitä se huusi sulle?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei siinä ollut mitään ymmärrettäviä sanoja..:/

      Poista
  6. Mä en oo ikinä tienny että sille on tuollanen termi, mutta omaa kokemusta on paristakin kerrasta.
    Onnekseni mulla ei oo ollu mitään noin kamalaa !! :0 Mä en halua ees osata kuvitella miltä susta on tuntunu.
    Mä sillon 'heräsin' ja tajusin etten pysty liikkua. Tunnen kuinka hengitän kuin nukkuessa pienen korinan kera, tuntuu että tukehdun. Yritän liikuttaa kättäni mutta se on kuin puutunut se ei vaan liiku nipistelee vaan ihan hassusti, näen hallusinaatioita, mutta omaksi onnekseni en pahuudesta ! Aivan kamalaa kuinka tapahtuma hetkellä ahdistaa ja pelottaa ja mielessä vaan pyörii ajatus "Mitä v'''ua!?" .. Onneksi mulle sitten selitettiin että tuo on 'normaalia' ja sitä sattuu muillekkin. Oma kokemus oli sinällään ihan mielenkiintonen ja ahdistava,mutta en haluaasi kokea uudelleen enää, ehkä ne muutamat kerrat saa riittää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hui, kyllä nuo sunki kokemukset tosi kamalilta kuulostaa.. varmaan helpottaa, kun tietää, että sille on ihan oma terminsä? Kiitos, kun jaoit kokemuksesi.. Toivon todella, että sinunkaan ei tarvisi kokea unihalvausta enää :)

      Poista
  7. Hui mikä kokemus, mutta tiedän mistä puhut. Täällä ilmoittautuu yksi joka on kärsinyt myös unihalvauksista. Kokemus on ollut joka kerta hyvin karmiva. Tiedostan olevani hereillä, mutta koen jonkun "pahan" läsnäolon ja useimmiten se puhuu jotain ja saattaa kysellä mun kuulumisia pelottavalla äänellä. Joskus tunnen, kuinka se koskettaa mua, mutta en pysty huutamaan apua, enkä liikkumaan, mutta olen kuitenkin hereillä. Ensimmäisen kerran sain sen ollessani 15 vuotias ja siitä selvittyäni menin herättämään äidin itkien. Äitini kärsii myös unihalavuksista ja kertoi sen olevan perinnöllistä. Nyt niitä tulee harvemmin, mutta nyt kun tiedostan ettei se ole mikään "pirun kosketus" vaan unihäiriö... se helpottaa, mutta pelottavaa se on. Kiva blogi siulla muuten jään lukijaksi. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. hyi, kuulostaa kamalalta ;(( se on varmasti totta, että se helpottaa, kun tietää että kyse on muustakun oikeasti jonkun pahan hengen ilmestymisestä.. mutta pelottavaa kyllä silti. Oon mietttinyt, että jos sen kokee vielä uudestaan, tajuaisikohan sitä, että mistä on kyse? Toivon nyt silti, ettei sitä enää kokisi. ja hei ihana kuulla, että liityit lukijaksi! Lämpimästi tervetuloa <3 taidan käydä tutustuun sun blogiin myös :)

      Poista
    2. Ainakin itse hoksaan mikäli se tulee, että joo taas se alkaa. Tiedän heti mistä on taas kyse. Mun äiti sanoi joskus, että sen voi kääntää jotenki positiiviseksi kokemukseksi ja antaa vaan mielikuvituksen laukata, mutta ei se mua ainakaan auttanut. Olen laittanut merkille, että näitä tulee jos elämässä on paljon kuormittavia tekijöitä ressiä ym, joista uni häiriintyy ja näin ollen laukaisee sen. Ja juuri noista mitkä olet tuohon listannutkin. Aikoinaan käytin enemmän alkoholia viikonloppuisin, joten sillon niitä myös tuli :( Kauhee sepostus, mutta kirjoituksesi perusteella huomasin sinun ahdistuneen asiasta joten et oo yksin asian kans. Ja jos se joskus tulee uudestaan niin hyvä tietää, ettei se oo millään lailla vakavaa :) Ihana oot! Tuuhan kurkkaan muaki :D

      Poista
    3. No se on kyllä varmasti helpottava tekijä, jos siinä tilanteessa tajuaa mistä kyse.. Mutta toivotaan, ettei niitä enää meille tulisi. Täytyy pitää itsestä hyvää huolta, ettei tuu liikaa stressiä ym :)

      Poista